06 March 2011

HANA NAIM

Alhamdulillah, hari semalam, 5/3/2011 aku telah diberi peluang dan ruang tuk mendekati golongan2 yang kurang bernasib baik (anak2 yatim & asnaf). Walaupun masa yang diberikan lebih kurang dalam 9 jam, namun banyak yang aku dapat belajar. Tima kasih semua atas pengalaman yang cukup berharga ni..=)

setibanya kami di rumah anak yatim as-sholihin, motivasi tips pelajar cemerlang oleh Syafiq menjdi aktiti utama selepas sesi taaruf. Saya telah dihadiahkan dengan seorang adik lelaki yang bernama Muhammad Naim bin Sofi, 10 tahun. masa sesi taaruf tu, salah seorang adik dari kumpulan aku cakap Naim ni Degil. aku pun jawab "lepas ni insyaALLAH Naim x degil lagi" . Naim pun respon baik yang apa aku cakap ni. lega.


Seusai solat zohor berjemaat Slot seterusnya IBADAT, mengenai solat. Sepanjang pemerhatian aku pada sesi motivasi, Naim memang aktif untuk menjawab. namun sekadar mengulang jawapan rakan2nya dan adakalanya menanyakan jawapan kat aku... aku hanya mampu tersenyum dengan teman2 yang lain. Aku minta untuk naim menulis apa yang tertulis di slide. kerana aku pelik tgk dia tulis nama dia sendiri. semuanya bercantum. MUHAMMADNAIMBIN SOFI, huruf kecil huruf besar men hentam kromo jer...~ jauh di sudut hati, aku sangat simpati n kesian pada naim.


Naim ada 3 orang adik beradik lain yang tinggal serumah dengannya di rumah anak yatim as-sholihin. Dia x lah bersendirian. Kedegilan Naim adakalanya membuatkan rakan2nya tidak tahan dengan sikapnya x kurang yang mencemuh.. Sian dia.


Bukanlah niat aku tuk menceritakan kelemahan naim. cuba sekadar berkongsi agar dapat dijadikan kekuatan tuk teruskan hidup. Bagi aku naim bijak. Cuma keadaannya sekarung yang mendesak dia jadi degil dan lambat dalam pembelajaran. mungkin dah tertulis nasibnya begitu. namun aku berdoa yg terbaik tuk naim dan yg lain2.


tatkala aku sedang mengajarnya mengenai solat, kata hatiku,ALLAHUAKBAR..
naim tahu, tapi sukar untuknya menyebut n ingat. bila aku baca, dia turut baca tapi bacaannya hanya bunyi dihujung2.... untuk mengajar dia baik dlm bacaan/pratikal bukan setakat 1 jam. Namun aku tetap bersyukur dapat berkongsi ilmu dengannya. Aku ada tulis sedikit nota untuknya mengenai solat. tapi selama mana nota itu bertahan aku tak pasti..=)


untuk aktiviti riadah, naim nekad tok menang, w/pun sebenarnya xder pertanding bagi aktiviti yang dibuat.. suara naim memecah kesunyian suapa kami, fasilitator buatkn menara belon, sbb ada dlm kumpulan aku ni yang kukunya pnjgng, takut pecah belon. Alhamdulillah, menara belon group aku yang paling stabil. & naim sangat GEMBIRA!

permainan seterusnya buaya biawak... aduyai... merajuk si naim. di salah buat, tp mintak diberi peluang. kawan2 dia yang lain x bg la... so aku xleh la nak masuk campur backup dia, saya kena adil... hahaha...


puas aku memujuk, yer la ... aku tahu w/pun aku ni bukanlah siapa dlm hidop dia, tp aku try tok jd yang terbaik tok saat tu buat dia.. al maklumlah aku pun xder adik selama hidup 22 tahun ni,, aku tau bukan naim ja yang lain2 pun sama dlm usia macam tu mereka perlukan lebih banyak perhatian n kasih sayang. hmmm.... tp tulah, takdir kehidupan manusia, lain2 semua. Aku ajak dia makan, tunduk menyembah bumi ja... aku capai goreng pisang letak kat tangan dia.. akur je dia. makan jugak tp dlm keadaan tunduk.. naim2....




Melihat adik2 ni jauh dari keluarga, hilang tempat bergantung... aku bersyukur pada ALLAH S.W.T kerana aku masih punya MAK & ABAH saat ni.. n aku dibesarkan dengan penuh perhatian KELUARGA TERCINTA maklumlah anak bongsu n the only gurl dlm family... hahhaa








buat naim w/pun naim tak baca,...::
w/pun sapa naim saat n ketika ni...
sedegil mana, sekuat merajuk mana n lemahnya naim...
untuk hari esok akak harap n berdoa naim bukanlah hambaNYA yang lemah, yang ingkar padaNYA, naim mampu jadi yang terbaik tuk diri, agama & keluarga ... insyaALLAH...=)
gonna miss you... MUHAMMAD NAIM SOFI


p/s:: kenapa tajuk post kali ni HANA NAIM....
kenapa x HANA & NAIM dll...
sbb ada kenangan...
ada individu yg setahun lalu suka panggil nama aku HANA NAIM....
ha.. siapa dia,,?? biarlah rahsia....
sekadar mengimbau kenangan lalu...=)))

No comments:

Post a Comment