03 June 2011

tulisan suaraku (pinjam tajuk blog ---->> mr baw

Assalamalaikum.
salam tengah malam saat bulan mula mengambang.

Alhamudillah, hingga saat ini, kita masih di izinkan untuk bernafas dibumi lokasi persinggahan sebelum ke akhirat kelak. Walauapa yang telah kita lalui & lakukan hari ini semua dengan kehendak & keizinan Yang ESA.

Sian kat ang "BLOG" bila aku asa cam sedey light2 aku mesti carik ang. Bila aku rasa happy yg light2 jarang2 aku carik ang kan? teruk x aku??? maafkan aku =(
ku hanya insan biasa yang tak punya harta & rupa, budi bahasa ada la sikit2, bekalan hidup dibumi sebelum bertemu damai abadi.

aku mau cakap soal DUNIA SITI NUR HANA, dunia realiti, bukan dunia MAGIKA yang penuh fantasi & ada MAWI... agagaaggag =) lama x dengar cita pasal Mawi...
Dalam hidup ni, kita kena banyak muhasabah diri, tapi bukan sekadar muhasabah semata2.. action perlu diambil bagi merialisasikan apa yg dimuhasabahkan. Melangkah setapak kehadapan untuk sesuatu yang lebih baik. Namun dalam kehidupan yang bergelar manusia, ciptaan ALLAH S.W.T yang paling sempurna ini tiada yang sempurna. NOBODY IS PEFECT. Sebagai manusia yang menyedari hakikat itu, NOBODY IS PERFECT maka aku cuba untuk berlapang dada dengan apa saja kerenah,telatah, peél manusia di sekeliling aku. (mesti kowang yg sedang baca blog ni akan kata cam ni,"ala ang ingat orang suka ka ngan perangai ang, pandai kata kat perangai orng, tp perangai sendiri....!!) Aku tak kata aku ni baguih, sebab aku pun manusia cam hampa guk. Sebab aku sedaq diri la aku kata cam ni.

One thing we should realize, STOP cakap belakang bagai... hahahaha.... aku pun terjebak. kalo nak cakap belakang boleh, tapi jangan sampai orng yang dicakap belakangkan dapat kesan.! sorry ! aku kena straight to the point, bila kowang cakap guna emosi, kowang memang xsedaq kan sapa yg ada disekeliling kowang tyme kowang sedang wat "luahan perasan"... pity kamu! nak kata bebal masuk U dah. betul guk kata orang yg x msuk U, orang U ni memang bijak tp x semua cerdik.. LU PIKIR LA SENDIRI...=)
dah jadi mahasiswa ni, guna la pendekatan cara bijak sikit, tak payah nak jd lalang sangat,,ang dok kata pasai orang, orang 10 kali dok kata pasai ang. inilah realiti. what you give,you get back. PAY CASH. maka marilah kita wat anjakan paradigma sikit. tak salah demi kebaikan bersama. If asa cam x sedap ulu hati .. maksud aku if asa x puas hati, just FACE TO FACE. aku pun x suka nak collect dosa banyak2 n tak nak la sbb yg tah pa2 kowang dapat dosa. If nak dosa wat la kesalahan yang mencabar sikit ea...gantung diri ka, derhaka ngan mak ayah ka... k?

cakap soal penghormatan, apa itu hormat sebenarnya, tabik springgkah??? huhui, alhamudillah aku since kecik tOk diajar menghormati ornang yang lebih tua dari aku w/pun setahun. mesti kowang cakap aku perasan baguih kan? lantak aku la.. dah aku memang jenis respect cam ni. hormat yang aku maksudkan disini, x tinggi sora, dahulukan mereka dalam sebarang hal, tanya opinion mereka dalam sesuatu perkara, susah untuk bercakap sesuatu yang buruk tentang mereka, kecuali bila dah x tahan sangat (huhui) tu pun pada orang yang betul2 kenal dia. bukan sebarangan ja hembus,.. bagi aku, kalo ko nak say something bad pasal sesapa jer la yang tua dari kowang, kowang x yah la respect dia. buang karan ja. bagi aku cam tu. wat penat jer kowang belakon respect dia, padahal belakang tirai, lebat gila kowang ngutuk kan?? kowang ni mesti spesis x sedaq diri ... opss terlebih sudah kata2ku.. tapi ini blog aku,walau pun BLOG INI BUKAN SATU PRIVASI LAGI (nama blog), TAPI BLOG NI BUKAN BLOG BAPAK KAU(nama blog).. suka ati aku la nak cakap pa... sekurang2nya aku jujur.. bona fidei. kowang mesti x penah pikir yang ada guk satu pihak lain yang sedang rancak kutuk korang, semakin korang rancak kutuk orang, semakin diorang rancak kutuk korrang guk. satu lagi kalo kutuk tu biaqla berilmu sikit, berfakta yang matan, jangan la melipat gandakan pahala orang yang korang kutuk tu. penat mulut n tangan kowang bercerita bagai, akhirnya orang lain yang dapat faedahnya.hahaahha

bila aku rasa something wrong somewhere aku suka tuk diam. tapi diam tu bukan aku. jadi cam na. maka ku ikhlaskan dan positifkan segala aku rasa. maka itulah yang terbaik. namun ku jua manusia biasa, kadang2 kalah jua degan bisikan mendayu si SETAN.. aku x mampu tuk berdepan yang banyak kata mereka berbisa semata... hahahahha
mataku dah ngantuk sebenarnya.

tujuan ku menaip panjang berjela ni, bukan lah untuk kalian fahamkan... hahahahah .. wat penat jer kowang bacakan... inilah TULISAN SUARAKU (blog Firdaus punya tajuk) pinjam jap ea... hahahha

be honest! yes saya memang sedang x puas hati! that's all... berdoa agar perasaan ini berlalu pergi dengan segera..=)

SELAMAT MALAM

1 comment: