29 May 2009

cOuple iTu haRAm??????



Bismillah..

Sekadar memanfaatkan masa yang tersangat suntuk. Penjelasan dan pandangan ringkas dari saya mengenai hukum couple. Jika sebelum ini, saya cuba mengelak untuk mendefinasikan/meletak hukum bahawa couple adalah haram, tapi hari ini saya tergerak untuk mengulas seringkas yang mungkin.

Sekali lagi saya ingin jelaskan, saya bukanlah ustazah atau alim ulamak, untuk bercerita mengenai hukum saya bukanlah orang yang paling layak, ilmu di dada masih sedikit dan sangat cetek, namun, sebagai muslim yang tahu halal, haram, sunat, makhruh dan harus, saya kira, semua orang juga tahu mengenai persoalan ini.

Apa yang mencetus saya agar menulis di sini kali ini adalah apabila ada sahabat alam maya yang bertanya,

"Jika benar couple haram, kenapa majlis fatwa tidak keluarkan fatwa sebagaimana mengeluarkan fatwa merokok adalah haram?"

Naauzubillah, astagfirullahalazim.. Pada pendapat saya, sebagai muslim yang waras, kita sepatutnya tahu, apa peranan majlis fatwa dan bagaimana seseuatu fatwa itu dikeluarkan. Fatwa tidak di keluarkan sesuka hati begitu sahaja, ia pasti bersebab yang sahih dan mesti melalui proses dan perbincangan yang sangat panjang. (I'll try to explain later on if i got time, insyaAllah)

Saya tidak punyai banyak masa untuk mengulas mengenai majlis fatwa atau fatwa itu sendiri, cukup sekadar ingin berkongsi pandangan, kenapa couple tidak difatwakan haram.

Dengan menggunakan logik sahaja, rasanya kita boleh memikirkannya. Saya gunakan analogi yang paling mudah, MAKAN.

Kita diwajibkan makan sekiranya tanpa makan, kita pasti mati.

Kita disunatkan makan sekiranya dengan makan, kita dapat berbuat kebajikan membantu insan lain dan beribadat kepada Tuhan.

Adalah makhruh jika kita makan terlalu banyak sehingga memudaratkan kesihatan diri.

Adalah halal makan jika makanan itu halal, dari rezeki yang halal dan memenuhi tuntutan hidup.

Dan, sebaliknya makan menjadi haram sekiranya kita makan dengan niat, setelah selesai makan, setelah mendapat tenaga yang mencukupi, kita akan keluar merompak.

Begitu juga dengan couple..

Hukumnya tidak semestinya haram, tak kira pusing kanan pusing kiri, pusing atas pusing bawah ia tetap haram. Bukan begitu.... Couple menjadi haram sekiranya dengan hubungan tersebut, mampu mendorong kita mendekati maksiat dan melupakan Allah. Dan begitu juga hukum-hukum lain boleh di aplikasikan bersesuaian mengikut situasi, wallahua'alam.



Wassalam

No comments:

Post a Comment