24 April 2009

MIGRAIN~


~cOnFiusNisME~

MIGRAIN merupakan

satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia di otak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening.


Simptom-simptom migrain
Mengalami gangguan pada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig-zag sebelum mengalami sakit kepala.
Melihat sinar cahaya yang amat terang hingga terasa seperti hampir buta dan sesekali melihat objek di hadapan anda seolah-olah mempunyai aura.
Sakit kepala yang teruk dan berdenyut-denyut di sebelah atau satu bahagian kepala sahaja dan kemudiannya diikuti dengan muntah atau cirit birit.
Sensitif dan takut pada cahaya yang terang (fotofobia), sensitif pada bunyi (fonofobia) dan amat sensitif pada bau (osmofobia). Jika anda mengalami dua daripada tiga yang disenaraikan, maknanya anda berkemungkinan mengalami migrain.


~CERITA AKU~

aku mula disahkan menghidap penyakit ini sewaktu berusia 15 tahun.. kira2 5 tahun yg lalu..
aku mengalami sakit kepala yg Kerap since darjah 6 lg...
aku g hospital..
g waT medical check up...
DR kata: Ok!
akU disahkaN sIhat walaFiat...
aLHamdULillah...
tP saKit ato guk.. coz...
nurse Tu amek DaRah aku..
ganaz lak 2...
saKIT!!
aKu mula pelik...
Dr kata aku oK...
tp TiaP ari aku sAkit kepAla..
aKu seLaLu cOntrol rasa sakit DepaN parents akU..
aku X mAu jumpA DR dah~
aKu ni da maSalah skit nak JumPa DR..
kalO DR ehsem aku Ok jer..
ahakz~
aKu tAk dEr sbb Nak jumPa DR sebenaqnya
saMpai la 1 mlm tu..
aBAh aku x Tahan Ngan akU..
x bes2 saKit..
tp dUk keras X Mau jumpa DR..
[kena marah guk la mlm 2]
aku g la jumpa Dr Luise..
dia Ni Dr pakaR....
[Dr ni dah caM dr famili la...]
aku ni malas jumpa DR ,
coz t kEna makan Ubat..
Otw nak g Jumpa DR 2...
aku cakap kat Abah aku ..
Aku: abah, kita g Beli uBAtkat farmasi dah la...
abah: jGan nak wat haL...p jumPa DR guk..xder farmasi2...
huhuhu..
aKu takut SebEnaQnya!!!!
aKu takut kalo DR tu kata kaMu menghidapi "CANSER"
huhuhu~
bila nama aku di panggil..
mak n abah fOllow mAsuk...
Setelah di chEcK...
akU disaHkan menghidaP
MIGRAIN!
huahuahuahuhua!
dan aKu diBEri UBAT..!!!$
Dr: u also have 2 jaga ur Breakfast.. coz u have risk to get gastric...
adoi.....
dah la aku susah mkn pagI....
mlm 2,
melayang guk la duit abah aku RM***...
pas balik 2..
aku cakAp la kat abah aku
Aku: 2 la... kaLo g Farmasi x yah Nak bes duit...
leh bg kat adik [huhui]
tp
x pasal2 aku kena marah blik nGan ayah aku...
yer la...
aku faham...
[mak ayah mana x susah ati kalo anak2 dia sakit]
tu la kasih ibu bapa kepada anaknya
~kAsIh kE sYUrga~



No comments:

Post a Comment