27 November 2011

SELAMAT DATANG

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

::ASSALAMUALAIKUM::

Alhamdulillah, diberi kesempatan dan ruang untuk terus bernafas tatkala kedatangan tahun Baru bagi umat islam. 1433 H.

Seperti selalu, kedatangan tahun baru mesti di pasang dengan azam & semangat yang baru.
Atas nikmaNYA yang x putus2 kepada hambaNYA, ( tapi kadang kala tu ada la sedikit dugaan bagi hambaNYA yang terpilih ) buat aku punya azam yang tinggi & kuatkan hati untuk terus istiqomah dalam apa yang aku lakukan.

Dah terlalu banyak kiraan neraca dosa aku barangkali. tak salah kiranya aku membuat hipotesis, Semakin lama hidup, semakin banyak dosa (kalo tak melaksanakan perintahNYA & tak meninggalkan laranganNYA). Kalo dosa tu tercatat dengan pensel confirm boleh padam, HAKIKATNYA DOSA BUKAN SATU CORETAN PENSEL



Banyak hadith2 sahih menyatakan tatkala kita berwudhuk dan bersolat boleh menghapuskan dosa. Namun dosa yang dimaksudkan di sini hanyalah dosa- dosa2 kecil. DOSA BESAR? Bertaubatlah dengan TAUBAT NASUHA. Untuk menghapuskan dosa bukan senang. Apatah lagi dosa itu suatu yang INTANGIBLE. Tak nyata (x nampak). Tapi ADA. Kalo la kita nampak, memang kita melekat & terus melekat atas sejadah.

Berbalik kepada diri sendiri, YUP! memang susah untuk jadi baik dan yang swaktu dengannya. Sebab konteks baik ni terlalu luas. Maksud aku kat sini BAIK dengan AGAMA. Seriusly, bila aku dah capai 60% tahap perubahan. Mesti peratusan tu kembali jatuh 50-40%. Aku pun tak tau kat mana silapnya. NAmun aku x mudah kalah. Aku cuba dan terus berusahan. Hasutan si SETAN ni menang DURJANA tul. AKu tak nak bersama kO la...!!! ko faham x setan!!!

Memang kita dilahirkan suci seperti kain putih. Ibu bapa yang mencorakkan kain itu. (yang membentuk kita jadi manusia berguna untuk Alif Ba Ta). Tapi bila dah besaq sikit, dah pandai berdikari, mula la kita nak test macam2 kat dunia ni, 97% pesanan & ajaran mak ayah kita lupa. Bagi aku, aku perlukan PEMANGKIN yang baik untuk terus tiupkan semangat aku n kata2 azimat supaya aku hidup dalam kemanisan iman terhadapNYA. Dah lama perasaan HIJRAH tertanam dalam hati, tapi kadang2 aku blurr tak tau nak mula kat mana. Puas ku rayu namun HIJRAH itu belum sepenuhnya jadi hak aku, Tapi Doa terus ku panjatkan....

will be continue...

No comments:

Post a Comment