24 July 2011

Bukalah Mata

Assalamualaikum...
24/7/2011,Ahad - aku just dok umah memghabiskan masa2 yang tinggal sebelum esok. Maka keputusan diambil untuk spend sedikit masa mencoret sekarangan dua tentang apa yang dirasa mengenai hari -hari sebelum hari ini dan masa hadapan.

Sedarkah kita, bahawa HARI AKHIRAT itu semakin hampir? Jika sedar, apa yang telah kita lakukan bagi mempersiapkan diri. Aku mengaku sungguh aku takut untuk melalui "hari" itu. Namun aku tetap percaya akan tiba HARI itu. Apabila diimbas segala kesalahan & kekurangan diri ini tak sanggup rasanya untuk berhadapan denganNYA, sungguh aku hina. Di "perhimpunan" itu kelak satu persatu akan diadili, yang berbuat amal makruf nahi mungkar, beruntunglah dia.. SYURGA ALLAh sedia menanti... tapi yang sebaliknya... berlapang dadalah menerima NERAKA ALLAH. Sesungguhnya ALLAH itu MAHA ADIL & MAHA BERKUASA.

Sekadar muhasabah diri. Adakalanya, tatkala kita sibuk dengan aktiviti harian, jarang2 kita mengingatiNYA, apa yang kita ingat, "nak siapkan keja", ingat tyme rehat, & cam2 lagi la.... semua duniawi punya cerita. Jarang hati ini untuk mengucapkan "Astaghfirullah Hal'Azim"..kesal akan kejahilan diri. Dalam merasa kejahilan diri, terdetik hati untuk menjadi hambaNYA yang patuh & teguh dengan agamaNYA, adalagi antara mereka, bermegah dengan harta dunia yang bukan hak milik kekal, kata yang keluar hanya menambahkan lagi keangkuhan diri mereka, betapa hebatnya mereka. Bila ada yang cuba menundukkan keangkuhan dengan cara selembut,semulus mungkin, mungkin kata2 ini yang dibalas " this is my life, so don't busy body, you not anyone ". Sungguh! aku bimbang ! aku takut! risau! Bangkitlah wahai umat MUHAMMAD.. kita bangkit bersama2.. kita laksanakan perintahNYA sebaik mungkin...duniawi bukanlah kekal selamanya....AKHIRAT sana destinasi kekal kita...~


Kalau dulu aku punya "mereka2" selalu yang menemani, mengingati aku akan perintah ALLAH, bimbing aku, tunjukkan aku menuju kearahNYA... tapi kini, aku sendiri! YA! I'm ALOne! takpe! aku perlu ingatkan diri sendiri! ALLAH sentiasa bersama aku. Aku cuma perlu kuat. Walau mereka lepaskan aku terkapai2 ... aku terima.. ni takdir & kisah hidup aku. Mereka x selamanya akan bersama aku, kerana mereka ada kehidupan masing2. Cuma ada kalanya aku teringat janji2 dulu...hmmmm~ aku perlu faham, bukan aku semata yang perlukan mereka,............~

Moga aku & kalian semua terus ditetapkan hati, ditinggkatkan IMAN & sentiasa dalam rahmat YANG ESA..

"Sekadar hiasaan, mencari pembimbing CINTA ILAHI"

No comments:

Post a Comment