05 December 2012

Jodoh sampai Jannah!



: Assalamualaikum  W.b.t:

Alhamdulillah, pada saat ini masih bernafas, masih dapat melihat dunia. Syukur atas nikmat & peluang yang masih diberi ini. ALHAMDULILLAH. Hampir 10 bulan blog ini dibiar kesepian, ke"seorangan". Dah pelbagai perkara dalam tempoh 10 bulan ni aku tempuhi, cumanya x sempat untuk aku bercerita & bermadah pujangga dalam diari maya aku ini. Bila manusia mula x faham apa yg aku rasa, apa yang aku  cuba sampaikan,persoalan yang aku ingin utarakan, maka di sinilah medium untuk aku melempiaskan rasa. Sesungguhnya ALLAH S.W.T MAHA MENGETAHUI & MEMAHAMI (tidak pernah aku nafikan!).

Bila menjelangnya bulan Disember, sah2 tgh cuti sekolah, maka banyaklah walimatulurus yang diterima. Almaklumlah, bila aku dah pun abis pelajar, makanya suatu kenyataan yang pasti, umo dah semakin mengenjak "senja". Ramailah sahabat2 mengutuskan kad2 jemputan & tak kurang mengistiharkan hari bahgia di laman sosial. Selain yang membina masjid, Ada juga terlihat gambar2 "cantek&bahgia"si gadis dan dengan pantas status di FB bertukar dari  ïn relationship > engaged to...... Alhamdulillah. Andai itu takdirnya jodohnya. Moga berkekalan,

Kalo dulu aku selalu persoalan " lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"dan begitulah sebaliknya. Itu janji ALLAH. Aku bukan persoalkan ketentuan yang telah tetakdir. aku cuma perlukan penjelasan. Dan aku telah mendapat penjelasan yang baik dari seorang sahabat@akhi..

Jauh di sudut hati aku untuk meletakkan kriteria itu dan ini untuk soal jodoh aku.. **gitue... bila aku mula bercakap soal jodoh... ** . YEs! i admit! yg aku ingin sekali melangkah ke arah & menjadi muslimah seperti yang sepatutnya. Wanita yang beragama ISLAM. bukan sekadar wanita islam dalam  IC atau islamnya aku kerana keterununan. Sesungguhnya IMAN & ISLAM itu bukan suatu yang di warisi.

Saat aku terima satu perkabaran dari seseorang, aku  terus rasa LOST! aku susah nak gambarkan perasaan saat dan ketika itu, yg aku tau aku tanpa sedar dah zapp!  cam ni (T_T).  Aku x der la terkesan dgn apa yang dibakal buat. Dah lama tunggu untuk melihat apa yang bakal di lalui tak lama lagi. Cuma aku, terkilan dan agak terkesan, sbb insan yang baik yang aku kenal ni terlupa janji! owh! seseungguhnya aku sangat ingat janji. Aku x boleh  kalo org yang berjanji bagai nak rak, berhujah soal agama (alhamdulillah bertambah ilmu aku) tetiba x tunaikan janji. Sedapkan ati, mungkin bukan sekarang.. masa depan! tapi cam mustahil jer bagii aku sbb x lama lagi segalanya akan berubah. *sikap+batas+perasaan* semua kena jaga lepas ni. dapatkah??? itu yg aku cuma persoalan? tapi andai sudah tertulis Janji Tinggal Janji maka aku akan belajar untuk terima takdir & akur.. =)

Tapi salahkan aku manusia biasa, serba kekurangan ini  untuk mengidamkan *gitu bahasanya*  someone can guide me.  Someone yang dont mind tuk tunjuk+ajar+dekatkan saya denganNYA dengan penuh rsa ikhlas. Satu perkara yang saya patut akui saya tak kuat bila saya soarang untuk lawan bisikan Setan Laknatullah ni. Bukan saya x penah. Tah berapa kali graf keimaman ni naik turun. saya x suka nak bercanda dalam soal dosa pahala..

*sekadar hiasan =)*

Bilamana telah disepakati dalam kalangan mereka yang bergiat dalam dakwah menyebarkan agama ALLAH yg syumul ini, bila bercakap soal jodoh, mereka senang untuk berkata.. kalo boleh biarlah ikhwat dengan akhwat , begitulah bunyinya (x semua begitu mungkin dalm 97% begitu). maka tiada harapan perlu diletakkan pada golongon ini.  sedangkan aku punya hasrat. *berusahalah kearah kebaikan.. kalo nak yang baik  (mungkin ini kata2 yang bakal aku dgq if aku suarakan)* ... andai kalian faham...

** saya mungkin tak faham cara hidup seoarang pendawah
** saya boleh faham tugas & tanggungjawab future husband saya. (x kira siapa pun dia)



As long as Aku ada ALLAH, DIA peduli hal aku, DIA dgq doa aku even x makbulkan (mungkin belum masanya) ataupun apa yang aku pohon itu, tak sehebat yang telah dia rancangkan... i will be OK. As long Mak Abah, Abg2 aku di sisi susah senang. Aku akan ok...=)  kawan2,rakan2,teman2, sahabat2 semua ada di sisi aku... Thank you always here by myside..=)


p/s: mungkin lepas ni bila datangnya soal jodoh @ jodoh itu main topik perbincangan makanya.. diam itu lebih baik utk aku. =)



-shbt berpesan doa x cukup kalo x der usaha...
-shbt jugak ckp x salah kalo perempuan yang mulakan dulu...

***tapi persolannya BAGAIMANA kalo situasinya seperti diatas***  

** berserah+akur**


**wasalam**

1 comment:

  1. insyaallaah suatu hari nanti apa yang dihajati apa yang diingini akan menjadi kenyataan....banyak doa + usaha + tawakkal.. chill babe ! :)

    ReplyDelete