07 July 2009

salahkah?


P/s:: aku menciplak karya ni dari http://airmatazahratie.blogspot.com/
bro Khalil la.. soh aku view blog ni tadi...
so bila aku membacanya... seriously....
ayat2 yg gadis ni tulis.. cam apa yg tersirat di hati aku..
so, aku copy n paste kat page aku... tuk suma....


Salahkah?
Kiranya aku mengubah rupa ,
dari seorang wanita yang bermurah hati,
Mendedah aurat ke sana ke mari,
Dengan melitupnya kembali,
Untuk meraih redha Ilahi,
Yang dulu kuabaikan rindu kasihnya.

Salahkah?
Kiranya aku menitip kembali,
Ayat-ayat suci Qalam Allah,
walau dalam pengertian yang sedikit,
tetapi dengan jiwa yang berserah,
Untuk aku kembali menyentuh nur hidayahnya.

Salahkah?
Kiranya aku menjaga pandangan,
Dari khianat yang mendatangkan fitnah,
Yang mampu membunuh jiwa muslimah,
Dari terus menitip belai rahmat Allah.

Salahkah?
Kiranya aku mencari ruang,
Untuk kurebut kembali iman yang hilang,
agar aku bisa tenang,
Dalam dakapan yang mengingatkan aku pada MATI,
Agar aku sedar,
Hidup duniawi hanya pentas lakonan picisan,
Yang akan reput akhirnya.

Salahkah?
Jika suara ini,
Kutitipkan hanya untuk Al-Quran,
Mengalun indah untuk kuredah isi maknanya,
Bukan untuk nyanyian merdu,
Yang meruntun hati lelaki,
Mendekatkan aku pada sangsi.

Salahkah?
Jika aku memilih teman,
Yang mampu menginjakkanku ke bumi Anbia,
Agar aku tahu,
Perjuangan menjunjung Islam,
Bukan hanya sekadar melepaskan batuk di tangga.

Salahkah?
Jika aku mencari pengertian,
Dalam pelbagai pandangan,
Agar dapat kudalami Islam,
Dengan sebaik-baik perkataan,
Dan sebaik-baik sentuhan,
Untuk aku saluti akal yang dikurniakan-Nya.

Salahkah semua itu kulakukan?
Salahkah semua untuk aku dalami?
TIDAK!
Yang salah itu mereka,
Mereka yang tahu adanya syurga dan neraka,
Yang tahu adanya pahala dan dosa,
Tetapi tetap bersahaja,
Dan merasakan dia hebat dari segala yang nyata,
Sedang dia tahu,
Allah itu Maha Kaya.


Karya asal : Zahra



No comments:

Post a Comment